Friday, August 17, 2007

Anwar: Pengkhianat Orang Melayu dan Tali Barut Amerika (I)

Sudah tentu ramai orang teruja bila membaca laporan bahawa, bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menyaman Naib Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin kerana mendakwa beliau pengkhianat orang melayu dan agen Amerika Syarikat.

Jika benar Anwar menyaman Khairy maka pasti kita akan melihat satu lagi perbicaraan sensasi dan berprofail tinggi.

Namun, apa pun kata-kata atau tindakan Anwar ke atas kenyataan Khairy, ia tidak menafikan realiti dan fakta yang muncul sepanjang kerjaya politik Anwar.

Pengkhianat Orang Melayu

Apakah Anwar bukan pengkhianat orang Melayu sedangkan pada masa beliau menjadi Menteri Kewanganlah pencapaian orang Melayu dalam pemilikan ekuiti menjadi statik dan tidak bergerak?

Orang melayu telah mencapai sekitar 18% penguasaan ekuiti syarikat BSKL pada tahun 1990. Malangnya apabila Anwar mengambil alih kepimpinan di Kementerian Kewangan sehingga 1998, angka tersebut tidak berubah banyak. Walaupun ekonomi negara sedang mencanak naik ketika itu, Anwar hanya berjaya meningkatkan tidak lebih 2% daripada statistik 1990 ketika Daim Zainuddin meninggalkan Kementerian Kewangan.

Mengapa Anwar gagal meningkatkan ekuiti Bumiputera sedangkan pada zaman beliau menjadi Menteri Kewangan begitu banyak syarikat swasta, mahu pun yang berkaitan kerajaan, disenaraikan di Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL)?

Bukankah Anwar memenangi jawatan Timbalan Presiden UMNO pada 1993 dengan politik wang dan politik "pink form" Kementerian Kewangan? Bukankah Ezam dan Azmin menjadi pengedar "pink form" nombor wahid di seluruh negara? (Pink Form ialah borang pengagihan saham syarikat yang bakal disenaraikan di BSKL atas kuota Bumiputera).

Dalam Perhimpunan Agung UMNO 1997, Jabatan Perdana Menteri dan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) mengeluarkan senarai penerima kontrak dan agihan saham sebagi membuktikan ramai orang Melayu, bukan orang tertentu atau kroni sahaja, yang menerima kontrak dan agihan saham.

Malangnya Anwar yang melaungkan ketelusan dan menolak kronisme dalam sidang IMF di Hong Kong pada tahun yang sama diam membisu seribu bahasa mengenai senarai Kementerian Kewangan di bawah pimpinannya. Mengapa?

Apakah gagalnya pemilikan ekuiti Melayu dalam syarikat di BSKL kerana anwar mengamalkan konsep seperti dalam IOI Berhad di mana bapanya menjadi pengerusi tetapi saham-saham dimiliki oleh bukan Melayu?


Jika polisi DEB dalam sektor pendidikan berjaya melahirkan ratusan ribu profesional Melayu pada 1990-an di bawah beberapa Menteri Pendidikan termasuk Timbalan Perdana Menteri sekarang, Datuk Seri Najib Tun Razak, mengapa Anwar gagal di Kementerian Kewangan?

Apakah salah UMNO jika kementerian lain bawah UMNO dapat menjayakan polisi DEB tetapi Anwar gagal?

Hari ini, Anwar ke hulu ke hilir mendakwa DEB gagal kerana UMNO hanya mementingkan kroni dan orang tertentu. Soalnya siapakah dalam UMNO yang menggagalkan pemilikan ekuiti orang Melayu ini?

Hari ini, bila dipecat dari UMNO atas salah laku seks dan pecah amanah, Anwar menggesa supaya semua isu-isu orang Melayu dalam DEB dihapuskan kerana kononya disalah guna oleh UMNO.

Berdasarkan fakta tadi, apakah bukan terbukti Anwar pengkhianat orang Melayu?

Satu masa dahulu beliau mengkhianati amanah membangunkan kekuatan ekonomi orang Melayu yang diberikan oleh Perdana Menteri dan UMNO. Hari ini beliau menyalahkan orang lain atas kegagalan tersebut dan menyarankan DEB dihapuskan terus.

Kalau bukan pengkhianat apa namanya pemimpin jenis ini?

Bersambung siri kedua: Anwar Tali Barut US.

3 comments:

sokong_kerajaan said...

Berlakon ke apa? Bukan ke Khairy pernah hantar paspot kepada Anwar bila Anwar dibebaskan? Pelik jugak ni...

Jonny said...

aku dahulu memang melihat anwar sebagai hero org Melayu... tetapi setelah banyak nya masalah yg di bikin oleh Anwar... terutamanya memecah belahkan kaum Melayu..aku langsung anti kepada dia...

fahim said...

anwar ini memang brutal jahatnya. asyik tuduh orang lain x betul