Monday, November 16, 2009

Apabila Penyamun melantik Penyangak Menjadi Penasihat

Penduduk Selangor Darul Ehsan wajar mengucapkan selamat datang kepada Penasihat Ekonomi Selangor, Datuk Seri Anwar Ibrahim. Setelah berjaya membantu IOI Berhad mendapatkan sebahagian besar tanah di Puchong kerana meletak bapanya sebagai Pengerusi IOI ketika itu, apa lagi projek terbaru Anwar selepas ini?

Perlantikan Anwar Ibrahim menunjukkan sudah wujud ketidakpuasan hati yang begitu memuncak di kalangan kumpulan Azmin Alin terhadap kumpulan Khalid Ibrahim.

Azmin beberapa kali berjumpa Anwar dan menunjukkan bukti betapa banyak sumbangan dari projek oleh pemaju-pemaju di Selangor masukke kantung Khalid Ibrahim bukannya ke Parti Keadilan Rakyat.

Azmin juga tidak berpuas hati dengan cara pentadbiran Khalid yang hanya membuat keputusan penting dengan Ronnie Liu dan Teresa Kok sahaja. Ini menyebabkan sebarang "proposal" oleh Amin dan lain-lain pimpinan PKR diketepikan begitu sahaja.

Jika mahu survive dalam kontrak PBT mesti jaga Ronnie Liu dan Teresa. Jika mahu projek pembangunan mesti melalui khalid sahaja. Akibatnya Azmin bukan sahaja menghadapi masalah dengan Ketua-Ketua PKR Bahagian malah hubungan beliau dengan pemimpin Pas Selangor juga menjadi genting.

Kesemua mereka mengharapkan kerajaan negeri selangor membantu merancakkan tabung parti bagi menggerakkan parti.

Sebahagian pula berpendapat pejuang-pejuang PKR yang telah lama berkorban wajar mendapat sedikit peluang yang lebih baik dari kerajaan negeri.

Malangnya yang berlaku ialah Khalid hanya mementingkan rakan-rakannya yang pernah bersama dalam Duthrie dahulu. Ronnie Liu dan Teresa Kok pula menjaga kepentingan peniaga Cina terutamanya kumpulan underworld atau kongsi gelap.

Sebab itu apabila Khalid membuat ucapan retorik dalam Kovensyen PKR semalam kononnya beliau mahukan pemimpin parti yang faham makna reformasi dan tidak mahu menjadi UMNO yang meminta projek, ramai yang mencebik dan mahu sahaja meludah beliau.

Yang berada di luar Selangor bertepuk mendengar ucapan yang penuh kepalsuan tersebut. Namun dalam Selangor mereka tahu betapa ucapan tersebut hanya sekadar menyembunyikan sikap sebenar Khalid yang telah beberapa kali mengaut dana untuk kekayaan sendiri bukan parti.

Akhirnya yang menjadi kambing hitam ialah Yahya Shari (telah didakwa di mahkamah). dan terbaru khabarnya Ketua Setiausaha Sulit beliau, Puan Noorzatun.

Yang kenyang adalah Khalid yang dijaga oleh pengerusi I Berhad, pemaju I-City Shah Alam. Khalid juga sekarang dikatakan sedang "kow-tim" dengan pengerusi Talam, Thy Ah Chye. Sebab itu beliau menimbulkan isu hutang Talam dan enggan menandatangani pemindahan title dari pemaju kepada pembeli.

Lihat sahaja nanti hutang gagal di kutip, Talam akan mendapat lagi projek pembangunan di Selangor atas alasan kononnya untuk membantu syarikat yang tenat pulih dan akhirnya boleh bayar hutang.

Apabila Khalid lantik Anwar menjadi penasihat ia bukan kehendak khalid tetapi kehendak Anwar sendiri.

Kita lihat sahaja bagaimana projek perlombongan pasir yang begitu agresif di selangor ini (tanpa diganggu oleh karam Singh walia seperti dulu)tetapi hasil yang diterima jauh lebih kecil daripada pemerintahan BN lalu.

Kem mana hasil pasir pergi kalau bukan kepada adik Tan Sri Khalid yang mengawal segala urusan pasir Kumpulan Semesta Berhad. 10 dapat 1 masuk kerajaan negeri 9 masuk bapa penyamun Selangor.

Sebab itu Azmin Ali mengamuk. Kerajaan negeri tak dapat duit pasir, dia pun tak dapat, parti keadilan jauh sekali. Akhirnya yang dapat ialah Penyamun yang ada hutang RM 66 juta dengan bank Islam.

Jadi mengapa penyamun lantik penyangak jadi penasihat? Mana ada penyamun mahu lantik penyangak jadi penasihat. Sebab yang pasti penyamun akan putus rezeki dipotong penyangak.

Namun memandangkan penyangak ada kuasa menghilangkan kuasa penyamun terpaksalah penyamun terima pelantikan sendiri penyangak. Penyangak besar memang marah apabila penyamun sapu licin sampai bajet negeri jadi defisit, akaun parti pun tidak sebesar mana. tapi lebih penting penyangak besar marah sebab "jambunya" tidak dijaga penyamun.

Lepas ini terpaksalah penyamum mengurangkan aktiviti sebab sumber rezeki diambil alih oleh penyangak.

Apa pun bagi penulis, dah elokdah Penyamun ditipu penyangak !(hehehe macam cerita tiga abdul pulak)

4 comments:

Anonymous said...

salam,

betul2. eloklah tu sebab dua2nya memang hantu.

udanggalah said...

Salam ...Kalau nama Penyamun tu bukan sembarangan,lagi banyak hasil rompakan lagi cepat kaya-raya..
Penyangak lagi hebat ..semua dia sapu..kiri-kanan..depan-belakang
asal dapat je..

jangan klik!!! said...

hehehe penyamun dan penyangak. penulis blog lak? perosak perpaduan kot. ahahahaha jangan marah. jangan klik

Anonymous said...

hahaha,ko plak apa??..

ko sebelum mengata dan menuduh ada bukti ker???
pasal khir toyo yg ada bukti terang2 xnk plak ko taip kat blog ko nie,pasal org xder bukti ko pandai jer buat cerita dari mane2 sumber,mak ko tido ngan azmin ali ker sampai semua benda ko tahu??
ker mak ko tido ngan khalid ibrahim??

btw xnak pulak ko buka penipuan KJ,Khir toyo yg terang2 sampai budak sekolah darjah 5 kat selangor pun tahu die byk makan duit....biarlah adil bila tulis kat blog..

sekian