Monday, September 28, 2009

Anwar Ke Amerika Syarikat Mencari Dana Politik

Setelah melalui sekian banyak pilihan raya kecil dalam tempoh setahun ini, parti-parti bertanding menghadapi masalah kewangan yang serius baik Barisan Nasional mahu pun Pakatan.

BN sendiri sukar mendapat sumbangan swasta sekarang ini memandangkan penyumbang-penyumbang dana politik mengambil keputusan tunggu dan lihat masa depan politik negara.

Dalam keadaan ini Anwar yang mempunyai hubungan luas di luar negara sekali lagi perlu mencari dana untuk Bagan Pinang dan selepas ini Pelabuhan Klang dan Hulu Selangor.

Mahu tidak mahu Anwar sekali lagi ke Amerika Syarikat mencari Al Gore, bekas Naib Presiden US yang mengendalikan dana politik negara-negara membangun bagi pihak multi konglomerat US. Selain Paul Wolfowitz , Al Gore merupakan penggerak utama dalam mencari pemimpin-pemimpin politik negara ketiga untuk ditaja bagi memudahkan dasar luar US dan dasar niaga US.

Pihak berkuasa haruslah memantau kemasukan wang asing yang besar melalui "money changer" yang sering kali menjadi alat Anwar membawa masuk wang ke Malaysia seperti mana yang beliau buat menjelang pilihan raya umum ke 12 yang lalu.

No comments: