Monday, August 24, 2009

Anwar Mahu Ambil Alih Kuasa Agong?

Ketika berkempen di Permatang Pasir semalam Datuk Seri Anwar Ibrahim berjanji akan melantik Mohd. Salleh Man, calon Pas bagi Permatang Pasir sebagai Yang Di Pertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP).

Alangkah anehnya tawaran atau kenyataan ini dibuat oleh Ahli parlimen Permatang Pauh yang tidak mempunyai kuasa eksekutif di Pulau Pinang mahu pun di Peringkat Persekutuan.

Anwar juga seolah-olah mengenepikan hak perlantikan Yang Di Pertua MAIPP yang merupakan kuasa Yang di Pertuan Agong.

Jika ketua majlis agama Islam negeri-negeri yang bersultan di bawah kuasa Sultan, bagi negeri-negeri yang tiada bersultan pula terletak di bawah kuasa Yang Di Pertuan Agong.

Apa akan terjadi jika YDP Agong tidak bersetuju dengan cadangan tersebut? Apakah Anwar akan memimpin satu demontrasi jalanan pula untuk memaksa Agong mengikut kehendak beliau?

Mengenali Anwar beliau memang mudah berjanji. Malah semasa hendak menjadi Timbalan Perdana Menteri dulu beliau berjanji kepada hampir 10 orang Ketua Bahagian di Kedah untuk melantik mereka menjadi Menteri Besar jika beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri.

Selepas menang beliau bukan sahaj tidak berjaya melantik walau seorang pun Menteri Besar malah Dr. Mahathir melantik Tan Sri Sanusi Junid menjadi MB.

Jadi janganlah penyokong Pas terlalu percaya kepada janji kosong Anwar ini. Sekian banyak janji beliau buat dalam keadaan beliau tidak berupaya menunaikannya.

2 comments:

Anonymous said...

biasa lah ular besar tu! lg pun PAS memang otak udang.

Anonymous said...

Tak Tak Tak,dia nak jadi CEO secara gabung Agong dan PM,dan akan tubuh Republik.
HjMae Berek12.