Thursday, May 31, 2007

Anwarisme (1): Cubaan Menjadi Diktator Dalam UMNO Dengan Membunuh Rakan

Oleh AJAB

Sesiapa sahaja yang menyokong Anwar Ibrahim harus menerima hakikat bahawa - Anwar Ibrahim naik atas liku-liku pelbagai janji palsu, membunuh rakan politik yang dianggap mampu mencabar beliau dan sedia mencetuskan huru-hara bagi mendapatkan keuntungan politik.

Hebatnya Anwar sebagai pemimpin politik melangkau pemikiran Niccolò di Bernardo dei Machiavelli atau lebih terkenal sebagai falsafah Machiavellian. Machiavelli terkenal menerusi bukunya The Prince yang antara lain mempopularkan frasa politik "Matlamat Menghalalkan Cara".

Ratusan tahun manusia politik, agama dan moralis membicarakan falsafah Machiavellian. Namun, hakikatnya Niccolò di Bernardo dei Machiavelli tidak mencapai tahap yang tertinggi takhta kepimpinan politik pada zamannya. Tidak dapat dinafikan beliau memainkan banyak peranan yang signifikan dan penting kepada kerajaan Italy kurun ke 16.

Kedudukan Machiavelli tidak setaraf pun pencapaian Anwar Ibrahim yang menjadi orang kedua berkuasa di Malaysia suatu ketika dahulu. Namun seperti Machiavelli, Anwar bersedia melakukan apa sahaja bagi mencapai matlamat.

Berbeza Machiavelli yang matlamat beliau adalah negara Rom atau Italy ketika ini, matlamat Anwar hanyalah keputeraan Anwar Ibrahim sebagai pemimpin politik nombor wahid di Malaysia.

Penulis tidak berniat untuk membawa satu lagi perdebatan dan perbahasan prinsip dan pandangan Anwar yang dianggap sesetengah pihak berubah dari seorang pejuang rakyat kepada nasionalis dan akhirnya menjadi "darling" barat. Kita tinggalkan hal tersebut di masa lain.

Tamatnya Riwayat Politik Panglima Setia

Dalam politik Malaysia Anwar akan diingati sebagai antara tokoh yang paling banyak membunuh rakan politik beliau.

Sebagai ahli politik muda yang mempunyai jentera kepimpinan muda yang taksub dengan imej Islamnya (ABIM) Anwar dengan mudah meyakinkan umum bahawa beliau seorang yang taat kepada ajaran Islam, boleh dipercayai, amanah dan setia kepada rakan.

Namun sejarah menyaksikan Rahim Tamby Chik, Muhammad Mohd Taib, Sanusi Junid, Ghafar Baba dan ramai lagi di peringkat negeri ditumbangkan secara tidak bermaruah oleh Anwar.

Cerita muka depan Utusan Malaysia, bahawa Rahim Tamby Chik mempunyai hubungan dengan gadis bawah umur adalah kali pertama dalam sejarah ditulis melalui maklumat Mesyuarat Pengarang Utusan Malaysia di bawah pimpinan Johan Jaaffar ketika itu. Sesiapa yang mengenai Yazid Othman (bekas wartawan Utusan Malaysia dan bekas Presiden Kelab Wartawan Melayu Malaysia) boleh mencari pengesahan dari beliau.

Tidak cukup dengan Utusan, beberapa konco-konco Anwar juga menyalurkan maklumat dan wang (secara tidak langsung) kepada Parti Tindakan Demokratik (DAP). Lim Guan Eng menjaja isu ini ke merata tempat.

Sama ada benar atau tidak dakwaan tersebut tidak pasti (walaupun beberapa tahun selepas Anwar hilang kuasa dan juga kawalan ke atas Media Massa utama negara - Utusan dan NSTP), gadis tersebut muncul membuat akuan bersumpah menafikan dakwaan Utusan dan lim Guan Eng.

Rahim Tamby Chik salah seorang daripada penyokong kuat Anwar yang membantu kemenangan besar Team Wawasan pada pemilihan UMNO 1993. Kekuatan akar umbi anggota Pasukan Wawasan - Rahim Tamby Chik (ketika itu Ketua Menteri Melaka), Najib Tun Razak (bekas Menteri Besar Pahang termuda dan antara Menteri Kanan ketika itu), Muhammad Mohd Taib (ketika itu Menteri Besar Selangor) dan Muhyiddin Yassin (Ketika itu Menteri Besar Johor)telah berjaya memastikan Anwar menang besar dalam pencalonan bahagian-bahagian untuk jawatan Timbalan Perdana Menteri.

Rahim dibunuh kerana ia sudah menjadi lebih besar dari Anwar. Rahim yang menang jawatan Ketua Pemuda UMNO dilihat sebagai cabaran utama kepada masa depan politik Anwar. Selain kejayaan beliau membangungkan Melaka dengan pesat, Rahim juga mempunyai perwatakan yang 'charming' dan mudah didekati seperti Anwar. Ini menimbulkan satu masalah kepada Anwar.

Kekuatan Rahim ketika itu sudah besar. Seandainya sesuatu berlaku dan Rahim bergabung dengan Najib, Anwar pasti mempunyai masalah besar biarpun beliau sentiasa mendapat perlindungan Dr. Mahathir. Anwar tahu bahawa seandainya berlaku pertarungan Najib-Anwar, belum tentu Dr. Mahathir akan menyebelahi beliau sepenuhnya.

Justeru Anwar membunuh Rahim melalui media kawalannya - Johan Jaaffar (Ketua Pengarang Parachut di Utusan), Ahmad Nazri Abdullah (Ketua Pengarang Berita Harian)dan Ketua Editor TV3 (maaf nama beliau sudah terlupa kerana kurang popular tapi banyak menjalankan kerja di sebalik tabir untuk Anwar).

Mat Taib Terlalu Besar

Masalah kedua Anwar ialah Muhammad Mohd Taib. Mat Taib yang juga dikenali sebagai Mike Tyson Malaysia turut dilihat mula mengembangkan pengaruh yang tidak diperlukan oleh Anwar. Sebagai Menteri Besar negeri termaju di Malaysia, Mat Taib mempunyai banyak sebab untuk disukai oleh ahli UMNO.

Dalam banyak hal Mat Taib dilihat mewakili imej ahli UMNO biasa sederhana, bersifat kemelayuan yang diterima di kampung dan bandar(kecuali isu perkahwinan beliau dengan Ku Yah) dan "pemurah" kepada ahli UMNO. Mat Taib juga memprojekkan imej Melayu Baru yang lain dari imej Anwar - Islamisme Melayu.

Sungguhpun Mat Taib tidak mungkin menentang Anwar, namun Anwar tidak memerlukan rakan politik yang hampir setara populariti dengan beliau. Akhirnya Mat Taib ditangkap kerana membawa wang lebih had masuk ke dalam Australia tanpa membuat pengisytiharan yang dikehendaki. Sehingga hari ini penganalisis politik percaya pihak Australia telah diberi tips dari seseorang berpengaruh di Malaysia.

Tamatlah riawayat satu lagi orang kuat Anwar hanya kerana ia dilihat oleh Anwar semakin berpengaruh.

Anwar tidak berani menyentuh secara langsung Najib Tun Razak. Antara sebabnya, Najib dilihat antara pemimpin muda yang diberi sedikit laluan dan ruang oleh Dr. Mahathir. Anwar berpendapat masa belum tiba untuk beliau membunuh Najib kerana ia boleh menjadi boomeerang.

Melalui jaringan yang ada pasukan Anwar mencipta khabar angin bahawa Najib Tun Razak kena tangkap basah dengan Ziana Zain di Port Dickson. Khabar angin ini dibiarkan terlalu lama sehingga bila muncul Mufti Negeri Sembilan menafikan tangkapan tersebut, nasi sudah menjadi bubur.

Anwar juga telah menyalurkan beberapa maklumat kontrak Kementerian Pertahanan kepada beberapa penulis buku politik supaya mengolah cerita menunjukkan seolah-olah ada sesuatu yang tidak kena dalam kontrak-kontrak tersebut.

Imej Najib sudah tercemar. Najib tidak mungkin jatuh dengan cerita-cerita ini namun ia juga sukar lagi mencabar imej islam melayu Anwar.

Dari jatuhnya mereka inilah munculnya ruang untuk Zahid Hamidi, Saifuddin Nasution, Rahim Ghouse dan beberapa lagi nama yang diperkasakan oleh kekuatan wang dan medua Anwar .

Anwar sudah bersedia menjadi diktator dalam UMNO. Kesediaan beliau membunuh dua panglima perangnya (Rahim dan Mat Taib) memberi isyarat jelas kepada orang lain supaya jangan terlalu menonjol. Ia juga menyediakan ruang dan peluang untuk Anwar membentuk satu generasi baru pelapis yang dengar cakap, dengar kata dan taksub kepada beliau.


Antara 1993-96 - Anwar sedang mencipta sistem diktator "terindah" dalam UMNO menerusi pengaruh, kuasa media dan kekuatan wang yang beliau miliki.

ISNIN: Anwar Tamatkan Riwayat Politik "Rakan Lama Tapi Musuh Politik."

1 comment:

D!Qgital Studio said...

My first visit. Will visit here more often .
Baguzzzz.