Tuesday, May 26, 2009

SPRM, Tolong Jangan Ambil Tindakan Terhadap Pemimpin PKR

Membaca laporan Malaysiakini.com semalam [VoxPop: Money politics or bullshit?
So, is Pakatan Rakyat trying to ‘bribe' her to contest? The Malaysian Anti-Corruption Commission will act with their lightning speed especially on cases involving opposition parties] memberi satu kesimpulan yang jelas bahawa Anwarisme telah melarut dan menjadi unsur terpenting dalam perjuangan menentang korupsi, kebebasan media dan kebebasan bersuara.

Kumpulan ini bukanlah begitu memperjuangkan anti korupsi, kebebasan media dan kebebasan bercakap seperti yang mereka uar-uarkan. Sebaliknya, kumpulan ini hanya mahu menjatuhkan BN menggunakan elemen-elemen ini menarik sokongan pengundi.

Sebahagian mereka membenci BN kerana mahukan kesamarataan. Mereka ini sudah tidak lagi mahu mendengar sebarang penjelasan mahu pun sebarang kebenaran jika ia berpihak kepada BN.

Sebahagian lagi mereka yang taksub untuk melihat Anwar menjadi Perdana Menteri demi habuan dan keuntungan material dan politik. Mereka juga akan menyalahkan semua orang kecuali Anwar Ibrahim.

Sikap kumpulan ini dapat dilihat jelas dalam beberapa isu terutamanya cadangan Anwar untuk membentuk kerajaan pada 16 September 2008. Mereka bersoark dan bergembira melaungkan slogan bahawa era baru permulaan demokrasi, dunia yang lebih terbuka, kerajaan yang adil, anri korupsi, freedom of speech dan kebebasan media.

Mereka tidak pula menimbulkan isu moral mahu pun prinsip demokrasi ketika Anwar berusaha menarik Ahli Parlimen BN berhijarah ke PKR. Mereka jjuga mengangkat wakil rakyat Bota, YB Nasaruddin sebagai pejuang rakyat, wira demokrasi apabila beliau melompat dari BN ke PKR.

Anehnya kumpulan yang sama yang hari ini memaku hamun Sultan, Mahkamah dan BN kerana ada 3 orang ADUN mereka keluar dari PKR dan DAP menjadi ADUN bebas. Maka mereka mula bercakap kononnya rakyat memilih wakil rakyat-wakil rakyat yang melompat ini atas lambang parti mereka dang menggesa diadalan pilihanraya negeri semula.

Inilah ahli-ahli politik bertaraf "pariah" dalam sistem demokrasi. Mereka tidak boleh menjadi pemimpin besar. Jika mereka menang mereka bersorak gembira. Jika mereka berkuasa mereka berhak memegaqng kuasa. Apabila orang lain berkuasa maknanya ada penipuan atau salah guna kuasa.

Demikian juga jika mereka menuduh pemimpin UMNO rasuah maka Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM)harus memastikan orang ini bersalah. Jika pemimpin BN yang mereka tuduh tidak bersalah ini bermakna SPRM menjadi alat BN.

Namun jika SPRM menyiasat kes pemimpin mereka, dengan cepat mereka mendakwa SPRM menjadi alat BN. hakikatnya lebih ramai pemimpin BN yang didakwa rasuah oleh SPRM berbanding pemimpin mereka tidak mereka pedulikan.

Ada lagi alasan mereka. Jika ada mana-mana pemimpin BN yang didakwa maka mereka membuat pula "fatwa" baru. Ini semua kerana pemimpin tersebut sudah tidak dikehendaki oleh pemimpin utama BN. Sebab itu orang itu kena. Mereka tidak peduli jika BN memang mengenepikan orang ini kerana tahu ia telah melakukan kesalahan dan akan diambil tindakan.

Jadi bagi kaca mata mereka SPRM hanya bebas jika semua pemimpin utama BN didakwa di Mahkamah dan didapati bersalah.

Ini adalah fahaman Anwarisme sejak Anwar berada di dalam UMNO dahulu. Anwar mewujudkan keadaan bahawa hanya beliau yang bersih, baik, jujur berkebolehan. Sebarang tuduhan atau dakwaan ke atasnya adalah berniat jahat, direka-reka sengaja untuk menghalang usaha beliau melakukan penerapan nilai-nilai Islam (pada tahun 80-an dan awal 90an) dan pembaharuan masyarakat madani/civil society (pada akhir 1990an.) dalam UMNO dan kerajaan.

Saya masih ingat Anwar sebagai pejuang Islam nombor wahid dalam UMNO, ABIM dan di kalangan cendekiawan Islam pada 1980an tidak berani sama sekali menyahut cabaran penulis politik Yahya Ismail untuk bersumpah bahawa Anwar tidak pernah menerima wang hasil dari syarikat judi untuk kerjaya politiknya.

Anwar menggunakan pelbagai alasan agama untuk mengelak cabaran tersebut.

Apabila beliau sekali lagi tersepit pada tahun 1997 dan 1998, beliau menggunakan segala pengaruhnya untuk mempengaruhi beberapa pegawai polis agan "gempaq" saksi-saksi dalam kes liwat dan koruspi beliau. Dalam masa yang sama beliau mula menjual mantera-mentera yang sedap di halwa telinga orang ramai dan barat.

Beliau bercakap soal anti kronisme (walaupun penyokong beliau paling banyak mendapat projek) dan nepotisme (walaupun IOI dianugerahkan 3/4 Puchong untuk dibangunkan kerana bapanya dilantik peengerusi di situ) dan kebebasan merdia (walaupun beliau menguasai hampir keseluruhan media utama negara ketika itu kecuali surat khabar NST dan RTM).

Anwar terkenal sebagai seorang pemimpin politik yang berkebolehan bercakap lain dan buat perkara yang bertentangan sama sekali dengan apa yang beliau cakap dan masih mampu meraih kepercayaan ramai orang yang meliaht secara luaran semata.

Mungkin jalan terbaik untuk SPRM ialah jangan mengambil peduli apa sahaja laporan dan dakwaan mengenai korupsi kumpulan Anwar ini kerana mereka semua merupakan kumpulan manusia yang maksum dan tidak berbuat apa-apa salah.

1 comment:

pakcik said...

siasat org BN adalah satu jihad..jika siasar anwar..haram, nanti masuk neraka sebab dia bakal PM malaysia..

apa maksud sebenar gabungan dua huruf PM ????