Tuesday, February 12, 2008

Manifesto Pilihan Raya Anwar Kacau Bilau (II)

Setelah menjanjikan bulan dan bintang untuk menurunkan harga petrol dan memberi pendidikan percuma sehingga ke universiti, Anwar Ibrahim berjanji lagi. Kali ini beliau mahu membuat undang-undang gaji minima RM 1, 500 sebulan.

Janji ini memang sedap di dengar. Pelik sekali bekas pejuang ekonomi kapitalis ala IMF mahu memberi subsidi harga petrol, mengadakan skim gaji minima dan memberi pendidikan percuma di peringkat universiti. Semua ini bertentangan sekali dengan konsep ekonomi Anwar Ibrahim semasa menjadi rakan baik IMF.

Kesan Kepada Peluang Pekerjaan

Realitinya, praktikalkah gaji minima RM 1, 500 sebulan ini dilaksanakan? Pada hari ini banyak kilang dan industri kecil dan sederhana serta syarikat pembuatan beralih ke China dan Vietnam kerana kos buruh yang lebih murah. Jika dilaksanakan cadangan anwar ini berapa ramai pelabur dan berapa banyak kilang lagi akan cabut ke negara lain?

Memang benar kita boleh berhujah negara harus keluar dari kepompong industri berasaskan pembuatan dan pengeluaran kepada industri berasaskan perkhidmatan. Tetapi apakah ia mencukupi untuk menampung keperluan tenaga kerja yang sedia wujud?

Jika ini dilakukan nescaya akan ramai kehilangan pekerjaan. Bagi Anwar negara kebajikan ialah lebih baik sedikit orang bekerja tetapi mendapat pendapatan tinggi berbanding kaedah biar ramai bekerja walaupun pendapatan sedikit kurang.

Mampukan Gaji Minima Memperbaiki Taraf Hidup Rakyat?

Soalan ini amat menarik kerana dalam teori asas ekonomi yang berasaskan permintaan dan penawaran, sebarang pertambahan pendapatan tanpa peningkatan produktiviti, akan diikuti oleh pertambahan permintaan dan pengurangan penawaran. Hanya satu keadaan bila putaran ini berlaku iaitu inflasi.

Sungguhpun pekerja menerima gaji minima yang tinggi tetapi harga barang dan perkhidmatan akan meningkat selari dengan kenaikan gaji minima tadi. Akhirnya wal hasil balik asal. Dapat RM 1, 500 tetapi masih serupa macam pendapatan RM 500.

Jelas strategi ekonomi pembangkang tidak meyakinkan langsung kita sebagai para pengundi. Memang mudah berjanji yang muluk-muluk dalam pilihan raya, tapi apakah anwar mampu melaksanakannya?

Anwar Cabar Beri Peluang Kepada Pembangkang

Ketika membuat janji-janji manis dan muluk ini, Anwar mencabar supaya pembangkang - PKR, PAS dan DAP - diberi peluang memerintah bagi membuktikan mereka mampu melaksanakan janji-janji pilihan raya ini.

Soalnya, bagaimanakah rakyat mahu memberi peluang jika janji-janji yang dilakukan tidak berpijak di bumi nyata dan tidak realistik.

Jika mahu rakyat memberi peluang, pembangkang perlu terlebih dahulu menjanjikan sesuatu yang mampu mereka lakukan. Bukannya menjanjikan, seperti kata Dr. Khir Toyo, bulan dan bintang sehingga pengundi sendiri tidak percaya manifesto mereka ini mampu dilaksanakan.

19 comments:

Anonymous said...

anuar ne memang bodoh..idup pun harapkan bini...pastu menyusahkan plak..kalo dia ne cerdik dah lama jd PM...tp malangnya, amalkan cara hidup bebas...

BERITA PARLIMEN KUALA SELANGOR P096 said...

he he he kah kah kah kah...

apelako said...

berhentilah dari menjadj blogger yang BACUL!

Anonymous said...

the writer a definitely stupid. with all the corruption and wasted funds by our gov now.. we should live better life in malaysia.. so sad but true..

Anonymous said...

sebab ko bodoh....

buta politik...

buta ekonomi...

bangang punye sesumpah...

blues untuk rakyat said...

bangang punye pokka....

dohwie said...

Elee... Penyokong Anwar tu... Kalu apa-apa Anwar cakap salah.... BN lah tu yg cakap !!! Kalau betul.. dia sajalah betul !!! Terus teranglah saya katakan, andai ditakdirkan PKR menang di Sabah pun adalah bukan kerana si DSAI tuu... tapi kerana rakyat Sabah hendakkan kebenaran !!! Kami bukan sebodoh spt. yg si DSAI sangkakan...

Anonymous said...

Dari segi ekonomi, apa yg pokka cakap nih memang betul pun..Cakap die bangang pun kita tak tau nak bagi reason ape sbb ape die bangang..

Soal rasuah nih memang isu pokok,tapi sejauh mane kebenarannye,tahap mana teruknya,sape yg tau?? Kita duk bising pasal VK Lingam tuan punye badan kehakiman,tapi tanpa disedari Anwar dilepaskan gak dari penjara,oleh VK Lingam ker?..

Kat Malaysia nih,ape yg kita dengar itu yg kita rasa betul.Cube bayangkan klaula korang sendri jadi PM,tapi dalam family korang memang ade salah sorang yg dah berjaya dan kaya,pastuh disebabkan korang PM orang tuduh ko kroni,adilker?? Kenelah fair skit,dulu penyokong Anwar pun dapat video macam2 memburukkan Anwar,bermatian-matian tak percaya,boleh berfikir plak,tapi skang nih dengar orang cakap pasal Pak lah kroni,terus tak pikir panjang,yer memang die rasuah..Adil ker ??

Anonymous said...

dohwie...ko jangan bisingla pasal sabah..ko bodoh ke apa??buta??tengok negeri ko..berapa ramai lagi yg minum air hujan??berapa banyak takde jalan raya..bandar yg kotor..bodohla ko nie..sokong laa kerajaan BN yg dok tipu ko dan orang2 sabah bertahun2 tue..ko baik duk atas pokok balik laaa..weii buat perubahan untuk negeri o..sian aku tengok..ramai sangat yang miskin kat sana..ko apa tau..pikir perut ko sendiri jer..bodoh!!!!

Anonymous said...

Pembangkang tak tahu memimpin rakyat dan tak tahu menjaga keselamatan negara...

Kalau BN menang iman kita condong, tapi kalah pembangkang menang iman kita tumbang...

Bangkang pembangkang esp PAS bukan kerana Islamnya, menyokong BN bukan kerana pemimpinnya...

Kerajaan sekarang wajib dikekalkan, kecacatan yang ada diperbaiki...

Kenapa?

Kau dikurniakan akal fikiran, kau buka dan fikirkan le sendiri... jangan tutup telinga tutup mata duduk bawah tempurung dakyah dan hasutan, cacian dan makian pembangkang je...

sokong_kerajaan said...

Anwar memang bijak pandai... Sebab tu busuk hati nak Malaysia ambik bantuan IMF masa kemelesetan ekonomi 1997 dulu? Proksi Amerika tu bercita-cita nak jadi PM tapi niatnya terkubur apabila pihak perisikan mendapat bukti tentang niat jahatnya..... Kenapa ya ramai orang Melayu bankrap bila dia naikkan kadar faedah bank dulu? Tu tanda dia cerdik ke bodoh tu? :-)

khairil said...

MANA LEBIH BAIK ANWAR ATAU UMNO..YENTULAH ANWAR

ranggi metropolitan said...

ya anwar yang terbaik!!
anwar tak de proxy dalam bisnes berjaya.
anwar tak de wang juta2..

simply,
sebab bisnes2 anwar flop selepas kene pecat after 97
anwar takde wang juta2 sb die ade bilion2.
usah cakap la suruh dedah, kalo gov dedah,die buleh cakap itu fabricated and such.

talk with facts la DSAI.

Anonymous said...

anwar difitnah sebab beliau 'tidak sabar' dengan pemimpin umno yg korup.kalau manifesto anwar kacau bilau, mengapa bila diajak berdebat PM enggan menerima.berani kerana benarlah??mr pokka, plsss publish my comment k???hidup BA

AtasPagar said...

Buat pengikut2 DSAI dan sekutunya,

Bukalah hati bukalah minda, Terimalah kebenaran dan teguran walaupun pahit. Jangan sempitkan minda anda dan berlagak seolah seolah andalah sahaja yang bagus sebagus bagusnya dan orang lain hampas sehampas hampasnya. Keangkuhan dan kedangkalan anda semua (melihat gaya komen2 dari anda) bakal mengundang padah sepertimana yang BN hadapi pada PRU12.

Saya bukan ahli UMNO, juga bukan ahli mana2 parti komp. BN ataupun PR. Saya adalah daripada golongan yg dipanggil pengundi senyap, yang berjaya mengajar Pak Lahap dan BN apa itu erti kuasa rakyat. Tidak mustahil juga saya dan golongan PS ini akan turut mengajar kerajaan PR sekiranya pemimpin2 PR dan pengikutnya bersikap sebegini,kurang ajar dan hipokrit.


Pemberian gaji minimum memberi lebih banyak keburukan berbanding kebaikan. Ini kerana:

1) penetapan gaji minimum membunuh daya saing negara di mata pelabur2 asing. Para pelabur2 asing semestinya memikirkan kelangsungan perniagaan mereka, dan akan melabur di negara2 yang pada fikiran mereka akan menyumbang kepada keuntungan yang maksimum, dan pada masa yang sama memerlukan kos yang minimum. China dan Vietnam menyedari hakikat ini, dan bertindak bijak dengan mengurangkan kos buruh mereka sehhingga banyak syarikat2 asing berhijrah ke sana, tambahan pula dalam keadaan ekonomi yang meleset ketika ini.Ekonomi negara kita amat bergantung kepada pelaburan asing,dan penetapan gaji minimum umpama membawa bala bencana kepada keutuhan ekonomi negara kita.


2) penetapan gaji minimum yang tidak munasabah tidak akan membawa apa-apa faedah kepada mana-mana pihak. Sekiranya gaji miminum dilaksanakan,Kos pengeluaran atau pengurusan akan meningkat dengan mendadak. Sebagai akibatnya, harga barangan dan perkhidmatan terpaksa dinaikkan, dan ini bermakna lebihan wang dari gaji minima yang diperoleh hanya dapat digunakan bagi menampung kenaikan harga2 tersebut.Lebih memburukkan keadaan, akan terjadinya ramai pekerja terutamanya pekerja kolar biru yang terpaksa diberhentikan demi untuk menjimatkan kos buruh syarikat2 dan juga mengekalkan daya saing mereka.Kadar pengangguran akan meningkat, dan ini adalah tidak baik kepada negara baik dari segi ekonomi, produktiviti dan juga sosial.


3) Meningkatkan kadar inflasi negara. Semua maklum dengan apa itu inflasi, iaitu kenaikan harga barangan dan perkhidmatan kerana permintaan melebihi penawaran.Pemberian gaji minima akan menyebabkan bertambahnya permintaan terhadap sesuatu barangan adan perkhidmatan.
Sebaliknya, pemberian gaji minima akan menyebabkan penurunan penawaran disebabkan peningkatan kos, daya saing dan produktiviti seperti yang dijelaskan tadi.Akibatnya kos kehidupan akan melambung, rakyat susah hati dan keamanan serta kestabilan negara terancam.


Kalau nak hidup mewah,berniagalah.
Bukan senang nak hidup senang,
tapi bukan susah nak hidup susah.

juzaiuitm said...

tk mh tgk uitm tergadai jika dsai jd pm

juzaiuitm said...

betul ke anwar takde wang berjuta-juta????????????????

Anonymous said...

belajar banyak

Anonymous said...

belajar banyak